Παρασκευή, 13 Μαΐου 2011

Σχέδιο Επανεκκίνησης της Ελληνικής Οικονομίας

Πρώτον, μείωση των φορολογικών συντελεστών!
* Τολμηρή και αποφασιστική…
Άμεση, ώστε να τη νιώσει η Οικονομία από την πρώτη μέρα. Αλλά και μεσοπρόθεσμη, ώστε να αρχίσει να βελτιώνεται η ψυχολογία και οι προσδοκίες της αγοράς. [διαφάνεια 2]
– Προτείνουμε συντελεστή κερδών 15%. Ίδιο για όλες τις εταιρίες! Flat rate, όπως λέγεται διεθνώς. Και φορολόγηση στα μερίσματα 15% από το σημερινό 25.
– Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής εισοδήματος θα υποχωρήσει, σε πρώτη φάση, από το 45 στο 40%. Με λιγότερα κλιμάκια. Σε τρία χρόνια δεν θα ξεπερνά το 30%.
– Το ΦΠΑ: Από το 23% που είναι σήμερα στο 19% για την υψηλή κατηγορία, και από το 13% στο 9% για τη μεσαία. Επίσης θα πέσει στο 4,5% για κλάδους όπως ο Τουρισμός. Σύντομα θα δούμε τη θετική επίπτωση και στον πληθωρισμό.
– Για τα καύσιμα, θα αφαιρεθεί σε δύο χρόνια ο επί πλέον ειδικός φόρος που μπήκε επί ΠΑΣΟΚ. Έχουμε γίνει η ακριβότερη χώρα σε καύσιμα σε όλη την Ευρώπη.
– Μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 25%. Η Ιρλανδία ήδη έπεισε τη δική της Τρόϊκα και κατέβασε τις δικές της εργοδοτικές εισφορές. Έτσι θα μειωθεί αισθητά το μη μισθολογικό εργοδοτικό κόστος. Με δρακόντειες ποινές για τη μαύρη εργασία. Έτσι η αύξηση των εισφορών από μείωση της αδήλωτης εργασίας, θα εξισορροπήσει τις απώλειες για τα ταμεία.
– Και σταδιακή κατάργηση των λεγόμενων «φόρων υπέρ τρίτων». Μέχρι τη σχεδόν οριστική τους εξάλειψη σε τρία-τέσσερα χρόνια.
Όλα αυτά βάζουν μπροστά και μια άλλη δική μας μεγάλη δέσμευση: Την απενοχοποίηση της Επιχειρηματικότητας! Που βρίσκεται υπό διωγμό. Όπως βρέθηκε υπό διωγμό πολλές δεκαετίες πλήρους κυριαρχίας του κρατισμού στην Ελλάδα. Διωγμός που χτύπησε και τις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά κυρίως το σύνολο της μεσαίας τάξης! Που αποτελείται κατά μέγα μέρος, από μικρομεσαίους επιχειρηματίες και αυτοαπασχολούμενους.
Ξέρω ότι πολλοί αναρωτιέστε τι θα στοιχίσουν όλα αυτά. Θα απαντήσω σε λίγο…
Για την ώρα να θυμάστε ότι όλοι οι γείτονές μας έχουν τέτοιους φορολογικούς συντελεστές. Ή και χαμηλότερους. Και για να επιβιώσουμε, πρέπει κάποτε να κάνουμε το αποφασιστικό βήμα. Ε λοιπόν, η ώρα είναι τώρα!

* Δεύτερο βήμα Επανεκκίνησης, η τακτοποίηση όλων των εκκρεμοτήτων από το παρελθόν. Και η αυστηρή «κόκκινη γραμμή» που θα χαράξουμε από ’δω και στο εξής. Κυρίως τρία πράγματα:
– Κατάργηση του «πόθεν έσχες» κατοικίας – οποιασδήποτε, πρώτης, δεύτερης, εξοχικής κλπ. Για τρία χρόνια! Αυτή τη στιγμή το «πόθεν έσχες» για κατοικία, δεν τιμωρεί αυτούς που έβγαλαν χρήματα με αθέμιτους τρόπους. Τιμωρεί μόνο την ελληνική οικονομία γιατί νεκρώνει την οικοδομή. Που αποτέλεσε παραδοσιακά την «ατμομηχανή» της Ελληνικής Οικονομίας.
– Όχι άλλη αύξηση στις αντικειμενικές αξίες. Γιατί δεν φέρνουν έσοδα. Απλά νεκρώνουν κάθε δραστηριότητα στον κατασκευαστικό κλάδο.
– Κατάργηση του «πόθεν έσχες», ώστε να επιστρέψουν κεφάλαια στο ελληνικό χρηματοοικονομικό σύστημα. Για να δηλωθούν πάσης φύσεως περιουσιακά στοιχεία, ρευστά και ακίνητα, Ελλήνων πολιτών στο εξωτερικό. Θα καταργήσουμε κάθε φορολογική ποινή σήμερα. Αλλά μόνο για ένα χρόνο. Σε αυτό το διάστημα όλοι – εκτός βέβαια από όσους ξεπλένουν «μαύρο χρήμα» – θα έχουν τη δυνατότητα είτε να δηλώσουν αυτά που έχουν εδώ, είτε να φέρουν στην Ελλάδα τα χρήματα που απέσυραν. Μετά θα λειτουργήσουν οι πιο αυστηροί κανόνες προς κάθε κατεύθυνση.
Μια μόνο εξαίρεση: Για τους πολιτικούς! Θα τεθεί αμέσως σε εφαρμογή η πρότασή μου να εξεταστεί το «πόθεν έσχες» όσων διετέλεσαν Υπουργοί και υφυπουργοί από το 1974 μέχρι σήμερα.
Επίσης – επί τέλους – περιουσιολόγιο για κάθε Έλληνα. Στο Παράρτημα 6 θα δείτε τους βασικούς άξονες για τη διαμόρφωση του περιουσιολογίου.

* Τρίτο βήμα Επανεκκίνησης, η γενικότερη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος. Ο επενδυτές – ξένοι ή εγχώριοι – πρέπει να πειστούν ότι αυτά τα τολμηρά βήματα θα διαρκέσουν. Δεν θα αντιστραφούν αργότερα…
Πρέπει, επομένως, να εξασφαλίσουμε σταθερό σύστημα που χτυπάει τη φοροδιαφυγή. Αυτό πολλές φορές εξαγγέλθηκε ως τώρα. Και τα αποτελέσματα υπήρξαν από φτωχά μέχρι και αντίθετα από τα προσδοκώμενα.
Η διαφάνεια 3 δείχνει ότι το 2010, παρά τις προσδοκίες του Μνημονίου, η φοροδιαφυγή αυξήθηκε!
Χρειάζεται, λοιπόν, συνολική αλλαγή με τις τέσσερις αρχές, που βλέπετε στη διαφάνεια 4:
– Είπαμε για τη μείωση των συντελεστών: Όταν σε συνθήκες μαρασμού αυξάνεις τους φόρους, τότε σπρώχνεις τους πάντες στη φοροδιαφυγή.
– Δεύτερον, με πιο απλό φορολογικό σύστημα. Μόνο την τελευταία χρονιά έχουν ψηφιστεί δέκα φορολογικοί νόμοι! 1718 σελίδες. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο…
Θα προχωρήσουμε σε κωδικοποίηση όλων των φορολογικών διατάξεων σε λίγες σελίδες. Ένας ενιαίος νόμος για τα φυσικά πρόσωπα. Ένας για τις επιχειρήσεις. Ένας για την ακίνητη περιουσία. Κι ένας για τις συναλλαγές, κυρίως το ΦΠΑ. Φανταστείτε, λοιπόν, ένα μόνο νόμο για τον Έλληνα επιχειρηματία σε πενήντα σελίδες! Κι όχι χιλιάδες διάσπαρτα άρθρα από νόμους, από τα προπολεμικά χρόνια μέχρι και σήμερα…
Αυτό, από μόνο του, θα είναι όχι μεταρρύθμιση, αλλά επανάσταση σε ένα φορολογικό καθεστώς δεκαετιών!
– Τρίτον, εφαρμόζοντας επιτέλους αυστηρές ποινές για όσους πιάνονται να φοροδιαφεύγουν ή να εισφοροδιαφεύγουν. Γιατί αν εξακολουθούν να κλέβουν το κράτος παρά την ελάφρυνση των φορολογικών βαρών, τότε θα αξίζουν την πιο αυστηρή αντιμετώπιση! Κι όχι όπως η Κυβέρνηση που θεωρεί το φορολογούμενο εξ αρχής φοροφυγά και ανειλικρινή μέχρις αποδείξεως του εναντίου.
– Τέταρτον, περιορίζοντας την επαφή φορολογούμενου-εφόρου. Ώστε να μειωθεί η συνδιαλλαγή μεταξύ τους. Με δύο βασικές καινοτομίες:
- Για τους Μικρομεσαίους επιχειρηματίες, δυνατότητα να επιλέγουν, αν θα φορολογούνται με τεκμαρτό τρόπο ή όπως σήμερα. Ο τεκμαρτός υπολογισμός του φόρου για τους μικρομεσαίους θα γίνεται απρόσωπα, με βάση τις γενικές τάσεις του κλάδου και της περιοχής.
Για παράδειγμα, για ένα κατάστημα 100 τετραγωνικών, θα υπολογίζεται άλλο τεκμαρτό κέρδος στο Κολωνάκι κι άλλο στην Κοκκινιά…
Αν ο φορολογούμενος δεν το δεχθεί, τότε, ναι, θα υπόκειται σε πλήρη έλεγχο των στοιχείων του.
- Και «εξωτερική βοήθεια» στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων μέσω τρίτων, δηλαδή μέσω ελεγκτικών εταιριών ή λογιστικών γραφείων, που θα είναι κι αυτά υπεύθυνα για την ακρίβεια των στοιχείων που υποβάλλονται.
Οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να ελέγχουν και τα ελεγκτικά γραφεία και τον φορολογούμενο, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα συνδιαλλαγής μεταξύ τους.
Και οι ελέγχοντες θα ελέγχονται.
– Τέλος, θα υπάρξει η από καιρό αναγκαία κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
Προτείνουμε, λοιπόν, μια επαναστατική αναμόρφωση του συστήματος. Που θα είναι πιο απλό, λιγότερο γραφειοκρατικό, φιλικό για τον έντιμο φορολογούμενο και αμείλικτο για το φοροφυγάδα.

Στη διαφάνεια 5 φαίνεται πόσο μπορεί να αυξηθούν τα έσοδα από μείωση της φοροδιαφυγής στα τέσσερα επόμενα χρόνια, με πολύ μετριοπαθείς υπολογισμούς.

* Τέταρτο βήμα Επανεκκίνησης, η νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων. Μιλάω για τη μεγαλύτερη εκκρεμότητα των προηγούμενων δεκαετιών. Με ταυτόχρονη αεροφωτογράφιση όλης της Ελλάδας θα απαγορευτεί στο εξής δια ροπάλου η αυθαίρετη δόμηση. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή πάνω από ένα εκατομμύριο αυθαίρετα χτίσματα σε όλη την Ελλάδα.
Πρέπει ασφαλώς να εξαιρεθούν όσα είναι μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους, πάνω στον αιγιαλό κι όσα είναι επικίνδυνα για το περιβάλλον (δάση, μπαζωμένα ρέματα κλπ.). Τα υπόλοιπα, που υπολογίζονται στο 70% τουλάχιστον, μπορούν άμεσα να αποκτήσουν κανονικούς τίτλους ιδιοκτησίας, με αντίτιμο ανάλογο με την περιοχή, το οποίο θα μπορεί να εξοφληθεί στο Δημόσιο μέσα σε τρία χρόνια. Η νομιμοποίηση και το τίμημα για απόκτηση τίτλων, θα είναι αντίστοιχα με την περιοχή, την έκταση και τη βαρύτητα των παραβάσεων.
Στη διαφάνεια 6 φαίνονται τα προσδοκώμενα δημόσια έσοδα τριετίας από την πλήρη νομιμοποίηση αυθαιρέτων.
Υπολογίζεται ότι θα φτάσουν την πρώτη χρονιά σε τουλάχιστον 1,5 δισεκατομμύριο. Γιατί σε αντίθεση με την Κυβέρνηση που αναφέρεται σε πρόσκαιρη τακτοποίηση, εμείς σχεδιάζουμε συνολική πολιτική γης και νομιμοποίηση.
Άλλωστε σήμερα το ίδιο το κράτος ομολογεί ότι δεν μπορεί να κατεδαφίσει. Άρα δίνει το «πράσινο φώς» σε νέα αυθαίρετα κτίσματα παντού.
Καιρός να μετατρέψουμε το «πράσινο φώς» σε «κόκκινη γραμμή». Νομιμοποιούμε τα περισσότερα από εκείνα που ήδη υπάρχουν και θέτουμε δρακόντειες απαγορευτικές διατάξεις από δω και μπρός.
Στο εξής, σε όσους φτιάχνουν αυθαίρετα θα κατεδαφίζονται άμεσα με χρέωση του παραβάτη που θα πληρώνει και ακριβό πρόστιμο..
Έτσι θα ξεχωρίσει η «ήρα από το στάρι». Και έτσι θα πείσουμε την κοινωνία και θα σταματήσουμε την αυθαίρετη δόμηση.

* Πέμπτο βήμα Επανεκκίνησης: θα εξοφληθούν οι εκκρεμότητες του κράτους προς τους ιδιώτες. Δηλαδή το τρέχον «εσωτερικό χρέος», οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς τους ιδιώτες. Μιλάμε για οφειλές από επιστροφή ΦΠΑ, επιδοτήσεις, εφάπαξ συνταξιούχων, πληρωμές σε συμβάσεις έργου και εργασίας, μέχρι και αμοιβές κατασκευαστικών έργων. Όλα αυτά μπορούν να τακτοποιηθούν με άμεση επιστροφή οφειλών σε ρευστό, από ομόλογο του ελληνικού δημοσίου, και με διαδικασία συμψηφισμού, έναντι οφειλών του φορολογούμενου. Υπολογίζεται έτσι, ότι θα πέσουν στην αγορά γύρω στα 5 δισεκατομμύρια ρευστότητα.
Δεν μπορεί το ίδιο το κράτος να πρωτοστατεί σήμερα στο «κίνημα» του δεν πληρώνω! Ούτε μπορεί το κράτος να παίζει το ρόλο του «αυστηρού», όταν το ίδιο είναι άδικο.

* Έκτο βήμα Επανεκκίνησης: Η δέσμευση των τραπεζών να προσφέρουν στο εξής στην πραγματική οικονομία, ένα μέρος, 20-30%, των εγγυήσεων που παίρνουν. Μέχρι στιγμής έχουν λάβει 63 δισεκατομμύρια σε τρία χρόνια. Και προχθές ψηφίσαμε καινούργια ρύθμιση ύψους 30 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα χρησιμοποιούν, η καθεμία, για να καλύψουν την εκροή καταθέσεων, την αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και τον αποκλεισμό τους από τη διατραπεζική αγορά. Μόνο που αυτό έχει δημιουργήσει αληθινή ασφυξία ρευστότητας στην αγορά.
Κάθε τράπεζα, από μόνη της, δεν μπορεί να αντιστρέψει την τάση. Αλλά αν δώσουν όλες ρευστότητα στην αγορά, τότε και η αγορά θα ανασάνει και το ενεργητικό των τραπεζών θα επωφεληθεί και η κεφαλαιακή τους επάρκεια θα διορθωθεί. Και η διαρροή καταθέσεων θα σταματήσει.
Από την καινούργια δόση εγγυήσεων, λοιπόν, θα δημιουργηθεί ένας ξεχωριστός λογαριασμός, που θα πάει αποκλειστικά στην πραγματική οικονομία. Κυρίως σε επιχειρήσεις εξαγωγικές, τουριστικές και στεγαστικά δάνεια. Το ένα τέταρτο απ’ αυτά, θα γυρίσουν αμέσως στο ταμείο του κράτους ως υγιή φορολογικά έσοδα.
Από την άλλη, όπως ζήτησα ο ίδιος από τον κ. Τρισέ, πρέπει να παραταθούν τα έκτακτα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των τραπεζών, πέρα από το 2011, για όλο το 2012. Κι αυτό είναι από τα πρώτα που θα διαπραγματευθώ με τους δανειστές μας. Ρευστότητα και πάλι ρευστότητα!
Γιατί αυτή τη στιγμή η αγορά είναι γεμάτη από μετα-χρονολογημένες επιταγές που όσο πάνε και επεκτείνονται σε βάθος χρόνου. Δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις κινδυνεύουν να κλείσουν, όχι γιατί δεν δουλεύουν, αλλά γιατί δεν εισπράττουν παρ’ ό,τι δουλεύουν!
Ενώ την ίδια ώρα, για χιλιάδες άλλα μαγαζιά, περνάει ολόκληρη μέρα χωρίς να κάνουν ούτε «σεφτέ»…



Έβδομο βήμα: Με όλα τα προηγούμενα βελτιώνεται άμεσα η ψυχολογία της Αγοράς και αυξάνεται και η ωφέλεια από τα μέτρα τόνωσης της οικονομίας, μηδενικού ή ελάχιστου δημοσιονομικού κόστους, από τις «ανάσες» που έχω προτείνει εδώ και ενάμιση χρόνο.
Στη διαφάνεια 7 φαίνονται πέντε από τις πιο σημαντικές «ανάσες»:
– Η επιδότηση επιτοκίου πρώτης κατοικίας, κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, μπορεί να φέρει στα ταμεία του κράτους μέχρι δυόμιση δισεκατομμύρια τα δύο πρώτα χρόνια. Η οικοδομή παραμένει η ατμομηχανή της Οικονομίας!
– Το πρόγραμμα βελτίωσης του ενεργειακού δυναμικού των σπιτιών, αν γίνει σωστά κι όχι με ημίμετρα όπως σήμερα, επίσης θα φέρει σημαντικά έσοδα στο δημόσιο την πρώτη διετία.
– Και αν αξιοποιηθούν τα Ευρωπαϊκά Κονδύλια, μπορούμε πάλι να βρεθούμε σύντομα στην πέμπτη θέση απορροφητικότητας, όπως βρισκόμασταν το 2009, ή και πιο πάνω. Κι όχι στην 17η ή ακόμα χαμηλότερα, όπως βρισκόμαστε σήμερα.
– Η Κυβέρνηση περιόρισε αφόρητα και τις δημόσιες επενδύσεις. Κάθε φορά που ο κ. Παπακωνσταντίνου βλέπει ότι του λείπουν έσοδα – και του λείπουν συνέχεια – κόβει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Που, προσέξτε, έχει τον υψηλότερο πολλαπλασιαστή, που φτάνει στο 5. Άρα, είναι το ισχυρότερο όπλο που έχει στα χέρια της η κάθε Ελληνική κυβέρνηση για να πολεμήσει την ύφεση!
– Μεγάλα επενδυτικά προγράμματα για μόνιμη παραθεριστική κατοικία. Όπου το δημόσιο μπορεί να βρει τέτοιες περιοχές, να τις καθαρίσει από τίτλους κι ύστερα να τις δημοπρατήσει, για εγκαταστάσεις παραθεριστικής ή μόνιμης κατοικίας. Αυτό είναι απολύτως ρεαλιστικό κι έχει εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες μεσογειακές χώρες. Και δεν είναι ανταγωνιστικό με τα ξενοδοχεία. Αντίθετα, συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Και το σπουδαιότερο: τέτοια προγράμματα μπορούν να φέρουν μόνιμα έσοδα στον κράτος πριν ακόμα ολοκληρωθούν. Με προχρηματοδότηση και άλλους τρόπους.
Όλες αυτές οι «ανάσες» μπορούν να φέρουν άμεσα στο δημόσιο ταμείο πάνω από 8 δισεκατομμύρια μέσα στα πρώτα δύο χρόνια.
Στο Παράρτημα 7 μπορείτε να βρείτε μια σειρά από σημαντικά παραδείγματα μέτρων που μπορούν να φέρουν καινούργια έσοδα στο Δημόσιο Ταμείο, χωρίς να απαιτήσουν δαπάνες: Όπως η αξιοποίηση της Εγνατίας, όπως η προώθηση των «δρόμων της Ανάπτυξης», των πέντε μεγάλων αυτοκινητόδρομων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της χώρας και που καρκινοβατούν.
Όπως η επέκταση του μοντέλου παραχώρησης του ΟΛΠ σε περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια όλης της χώρας.
Όπως, η διαχείριση των απορριμμάτων, ή η επέκταση του Προαστιακού.
Έργα, δηλαδή, που θα φέρουν άμεσα έσοδα και Ανάπτυξη.
Αλλά αυτή η κυβέρνηση σταμάτησε τα πάντα.