Κυριακή 12 Μαΐου 2013

6. ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΓΡΑΜΜΑ Σ΄ ΕΝΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ της Νατάσας Γεωργανάκη

Η κοινωνία του αύριο που όλοι μας φιλοδοξούμε να χτίσουμε χρήζει ενάρετων ηγετών σε όλο το φάσμα των εξουσιών! Πιστεύω ότι όλοι μας είμαστε ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είμαστε εν δυνάμει πολιτικοί!... Επομένως μια ματιά στα αρχαία κείμενα επιβάλλεται, με όρους σημερινούς κι εύκολα κατανοητούς!...Δεν υποστηρίζω σε καμιά περίπτωση ότι θα υποκαταστήσω τους αρχαίους σοφούς!... Εκείνο που απλά υπόσχομαι είναι να προσπαθήσω μέσα από την σειρά ΓΡΑΜΜΑ Σ΄ ΕΝΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ να αποτυπώσω στο χαρτί αυτά που εγώ κατάλαβα!... Ελπίζω να τα βρείτε χρήσιμα!...

Η φυσική κι όχι η κρατική εξουσία, αγαπημένε μου πολιτικέ, ήταν αυτή που κατά τ΄ άναρχα πνεύματα των αρχαίων σοφών πρόσφερε απλόχερα την ηδονή σ΄εκείνους που επέλεξαν να ζουν τοιουτοτρόπως!...

Και τότε ... εγένετο πολιτισμός!...

Αναγνωρίζοντας την ανάγκη της ασφάλειας και της τροφής οι πρώτες οργανωμένες πολιτείες πραγματοποίησαν ένα σωρό αλλαγές στον τρόπο ζωής εκείνων των ανθρώπων, παρεμβαίνοντας κυρίως στον γύρω τους φυσικό κόσμο. Οι αλλαγές αυτές πάτησαν πάνω στην ωφελιμιστική αντίληψη των κρατούντων οι οποίοι εξύψωσαν τον άνθρωπο σε μια θέση πιο πάνω από το περιβάλλον κολακεύοντας έτσι τα ένστικτά του, με απώτερο πάντα σκοπό την αφαίρεση μέρους της ελευθερίας του.


Ο πολιτισμός σαν κατασκεύασμα της εξουσίας εκείνης της εποχής, εξυπηρετεί εξ ορισμού και τα συμφέροντα εκείνης της άρχουσας τάξης και έχει σαν σκοπό την αναπαραγωγή και την διαιώνιση των εξουσιαστικών σχέσεων, όπως και κάθε εξουσία άλλωστε. Τάσσεται στην υπηρεσία των κρατούντων και δημιουργεί δόγματα και μύθους γύρω από την ανθρώπινη φύση που δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Σου είναι γνωστό, αγαπημένε μου πολιτικέ, ότι το "ποιώ ήθος" δεν λειτούργησε πάντα προς την θετική κατεύθυνση, αν και χρηματοδοτήθηκε από σένα τον ίδιο, με μια απόφαση όμως που πήρε εκείνος του οποίου τα σχέδια προωθούσαν τα άνομα μπουλούκια των δήθεν εκφραστών της φύσης των ανθρώπων!....

Όμως εμείς, δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι το κράτος που είναι ένας θεσμός που δημιούργησαν οι άνθρωποι, αποτελεί και την φυσική εξέλιξη της ανθρώπινης φύσης ή ότι νομοτελειακά θα είχαμε οδηγηθεί σε μια τέτοια κατάσταση. Μας είναι γνωστό και δεν επιδέχεται αμφισβήτησης το γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν ζήσει χιλιάδες χρόνια χωρίς κράτος και μάλιστα κάποιοι εξακολουθούν να ζουν και σήμερα υπό αυτό το καθεστώς!... Παρατηρούμε ότι, όλοι αυτοί οι λαοί δεν έχουν κάποια γενετική διαφορά από εμάς αλλά ούτε και η νοημοσύνη τους θα έλεγε κανείς είναι κατώτερη υμών στην αρχική μορφή της και χωρίς να δεχθεί την επεξεργασία της γνώσης!...

Η αδάμαστη φύση των ανθρώπων, αλλά και η ίδια η φύση γενικότερα μπορεί να αποτέλεσε το πρότυπο πάνω στο οποίο δομήθηκε η εξουσία, αλλά ακολούθησε στην πορεία ένα διαφορετικό μονοπάτι τέτοιο που σήμερα να μας οδηγεί στο ασφαλές συμπέρασμα, ότι δεν συναντήθηκαν ποτέ!... Βλέπουμε καθαρά ότι η οργανωμένη εξουσία, η οποία συστάθηκε αλλά και ασκήθηκε από ανθρώπους δεν σημαίνει, αλλά ούτε κι έχει πια κάποια σχέση με την φυσική εξέλιξη, αλλά είναι ένα τυπικό, τεχνικό κατασκεύασμα που για να λειτουργήσει καταστρέφει και αλλοιώνει την φυσική κατάσταση. Σύμφωνα με την πιο πάνω ανάλυση, η οργανωμένη εξουσία ακολουθεί τώρα κι από πάντα δύο κατευθυντήριες γραμμές. Η μία έχει σκοπό της να δαμάσει, να διαχωρίσει και να λεηλατήσει οτιδήποτε φυσικό. Από την άλλη ακολουθείται ο δρόμος της παραμόρφωσης, του επανακαθορισμού και εν τέλη η επιβολή του αποτελέσματος αυτής της πρακτικής ως να ήταν κάτι το φυσικό!...

Είναι πανεύκολο υπό το πρίσμα αυτό, να δούμε ότι το κράτος δεν είναι μια φυσική κατάσταση. Οι εξουσιαστές χρειάζονται ένα σύνολο από διάφορους μηχανισμούς για να εξαπατούν, να ελέγχουν και να κατευθύνουν τις δραστηριότητες των ανθρώπων και αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν είναι στη φύση τους να το αποδεχθούν. Αν ο πολιτισμός ήταν στη φύση του κάθε ανθρώπου δεν θα χρειαζόμασταν σχολεία για να τον διδαχθούμε, νόμοι για να τον σεβαστούμε, σωφρονιστικά καταστήματα για να τιμωρηθούμε από την καταστροφή του. Το κράτος λοιπόν εφευρίσκει διάφορους μηχανισμούς προκειμένου να καταστείλει, χαλιναγωγήσει και υποτάξει την φύση των ανθρώπων σ΄ ένα σύνολο κανόνων και τεχνικών νόμων που οι εξουσιολάγνοι με περίσσιο θράσος ονομάζουν φυσικό δίκαιο.

Πενήντα χρόνια είναι αρκετά για να αλλάξει ένας ολόκληρος κόσμος και οι κάτοικοί του, τόσο που να μην αναγνωρίζονται πια, μας βεβαιώνει ο Άρθουρ Κλαρκ στο έργο του "Οι επικυρίαρχοι". Καθαρή εικόνα του τι θες να κάνεις και δύναμη χρειάζεσαι, ούτως ώστε, να οδηγήσεις τους λαούς εκεί που έχεις προαποφασίσει. Κάνοντας χρήση της αποδοχής των κατεστημένων με τα οποία οι άνθρωποι είναι ουσιαστικά εξοικειωμένοι να ζουν εδώ και αιώνες, και χαρίζοντας επίπλαστη δικαιοσύνη καταφέρνεις να σ΄ακολουθούν. Κάτω από τον κίνδυνο της διάλυσης τα κατεστημένα εύκολα βρίσκουν τον δρόμο προς την συνένωση αποβάλλοντας κάθε αντιπολιτευτική διάθεση. Έτσι όταν έρθει η ώρα τα πρόβατα να πάρουν θέση και ν΄ακολουθήσουν τους βοσκούς αφήνεις τα ίδια τα κατεστημένα να παρασύρουν τους λαούς στην αντίδραση οποιασδήποτε αλλαγής δεν είναι σύμφωνη με την θέλησή σου, διαβάζουμε στο βιβλίο του Δ. Ευαγγελίδη "Η μηχανή του κατεστημένου".

Πενήντα χρόνια λοιπόν, και τα απαραίτητα ιδεολογικά εργαλεία που θα συσκοτίσουν και θα διαστρεβλώσουν την αλήθεια σχετικά με την ελεύθερη διαβίωση των ανθρώπων είναι έτοιμα για να πείσουν και τον πιο κακοπροαίρετο ότι οι άνθρωποι είχαν συμφέρον από πάντα να αποδεχθούν την επικυριαρχία των. Με την δημιουργία φανταστικών καταστάσεων κινδύνου πείθουν για μια αχόρταγη και εριστική κατάσταση που αν δεν δαμαζόταν με κάποιο τρόπο ο άνθρωπος δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Αυτό το βιώνουμε στη διαμάχη μας με ένα νόμισμα που οδηγεί νομοτελειακά στο χάος, αλλά η συνένωση διάφορων κατεστημένων, μας κάνει ν΄αμφιβάλουμε για την ορθότητα της παρατήρησης μας.

Συγγραφέας υποστηρικτής του κρατισμού ο Τόμας Χομπς μας μεταφέρει την άποψη για την αρχέγονη και φυσική κατάσταση του ανθρώπου που μοιάζει να έχει βγει εξ ολοκλήρου από το πρώτο βιβλίο "Αρχαιολογία" του ιστορικού Θουκυδίδη που διαπραγματεύεται την καταγωγή των Ελλήνων. Ο Θουκυδίδης θεωρούσε ότι ο φόβος ήταν εκείνος που κρατούσε τους αρχαίους Έλληνες σε μια "υπανάπτυκτη" κατάσταση και δεν τους επέτρεπε ν΄ ασχοληθούν με το εμπόριο, την ναυτιλία, την γεωργία και εν τέλη την κατασκευή πόλεων που θα τους βοηθούσε να φτάσουν "σε κάποια μορφή μεγαλείου". Από την άλλη ο Τόμας Χομπς θεωρούσε ότι οι άνθρωποι στην φυσική τους κατάσταση ήταν εντελώς εγωιστές και δεν έφτιαχναν "άνετα χτίσματα" ούτε ανέπτυξαν τις τέχνες ή τα γράμματα. Διέδιδε ότι η ζωή τους ήταν βρώμικη, απάνθρωπη και σύντομη σε μια προσπάθεια να παρουσιάσει μια παραμορφωμένη αρχέγονη κατάσταση η οποία θα δικαιολογούσε απολύτως τον λόγο της επιβουλής του κράτους. Υποστήριξε διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα, ότι οι άνθρωποι οδηγημένοι από την λογική και σπρωγμένοι από τον φόβο, συμφώνησαν τελικά να χαρίσουν την ελευθερία τους στο κράτος , το οποίο με την δύναμη που διαθέτει θα ασκεί την εξουσία προς το συμφέρον της συλλογικής ειρήνης και άμυνας. Παρέλειπε να συζητήσει ή και ν΄αναφερθεί στο γεγονός ότι αυτή η ίδια η δύναμη που ανέφερε δεν θα υπήρχε αν όλοι μας δεν παραχωρούσαμε την ελευθερία μας.

Χωρίς την δικαιοσύνη, που είναι μορφή του πολιτισμού, μας διαβεβαιώνει ο Ησίοδος στο Έργα και Ημέρες, οι άνθρωποι θα κατασπαραχτούν μεταξύ τους όπως την εποχή που προηγήθηκε της βασιλείας του Δία. Απόψεις σαν αυτές του Θουκυδίδη, του Χομπς, του Ησίοδου αλλά και τόσων άλλων είναι η επικρατούσα άποψη για την ζωή που θα είχαν οι άνθρωποι αν δεν επέλεγαν να ζήσουν εκχωρώντας την ελευθερία τους στις οργανωμένες κοινωνίες. Προφανώς και δεν είναι τυχαίο γεγονός το παραπάνω αλλά αποτελεί μέρος της συστημικής καλλιέργειας φόβου εκ μέρους των κρατούντων. Ένα βιβλίο που ανεπιφύλακτα θα συνιστούσα στον αναγνώστη που θέλει να μάθει περισσότερα για τον τρόπο που οι κρατούντες χειρίζονται το παρελθόν προκειμένου να ενσωματώσουν τις κρατικίστικες θεωρίες τους περί ζωής στον φυσικό νόμο αποτελεί το πόνημα του κου Δ.Ε. Ευαγγελίδη "ΜΗ- ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ" ΘΕΩΡΙΕΣ από τις εκδόσεις Κυρομάνος.
Ο Καντ θεωρεί ότι η εξουσία είναι στη φύση των ανθρώπων και για τον λόγο αυτό "Ο άνθρωπος είναι ένα ζώο που χρειάζεται αφέντη κι επίσης ο αφέντης ένα ζώο που χρειάζεται κι εκείνος αφέντη" μέχρι ο άνθρωπος να "κυριαρχήσει πάνω σε όλους όσους μπορεί, μέχρι του σημείου να μην βλέπει κάποια άλλη εξουσία αρκετά ισχυρή ΄ώστε να τον απειλήσει" όπως μας βεβαιώνει ο Χομπς. Μ΄αυτόν τον τρόπο δημιουργείται το κράτος και ο πολιτισμός αυτού, η κοινή δηλαδή δύναμη που μας κρατά όλους σε κατάσταση φόβου!...

Ουσιαστικά όμως, αγαπημένε μου πολιτικέ, όλες αυτές οι θεωρίες το μόνο που κατάφεραν ήταν ν΄ αφαιρέσουν από τους ανθρώπους την ευτυχία να ζουν σύμφωνα με την φύση τους. Όπως κι αν τις βαπτίσουμε, θα διαπιστώσουμε ότι οδηγούν μαθηματικά σε έναν πολιτισμό που στην τελική βοηθάει και προάγει την επικυριαρχία των ισχυρών. Αυτό είναι μια στρεβλή αντιμετώπιση της πραγματικότητας κι εμείς που αποφασίσαμε να την αλλάξουμε πρέπει να το λάβουμε υπ΄ όψιν μας πολύ σοβαρά και να ξαναδούμε όλα εκείνα που πληγώνουν και που οι ρίζες τους χάνονται στο μακρινό παρελθόν.

Εν ολίγοις πρέπει να αποβάλουμε όλες τις ιδεοληψίες εκείνες που προσφέρουν την ευκαιρία στους κρατούντες να επιβάλουν άδικα και σκληρά μέτρα στο όνομα μιας φυσικής εξέλιξης που όμως είναι κενή περιεχομένου. Οι φορείς της εξουσίας πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι οι αφέντες του λαού, αλλά οι υπηρέτες του. Ο λαός, αγαπημένε μου πολιτικέ, είναι αυτός που έχει το απόλυτο δικαίωμα να διορίζει και να απολύει τους διαχειριστές της ελευθερίας του όποτε κρίνει ή θέλει να πράξει τούτο. Δεν υπάρχει θέμα να συμβληθούν με τον λαό, πρέπει απλά να υπακούν...!!! Ή τουλάχιστον αυτό θα έπρεπε να γίνεται σε μια κοινωνία που λέει κατ΄ευφημισμόν ότι σέβεται τον πολιτισμό της.